Senior

Lite fotbollstankar inför seriestarten 2024.

Inför förra säsongen var det ganska många nya spelare som kom in i laget. I år har det inte alls varit samma omsättning på spelare, utan vi har kvar i stort sett samma lag som vi slutförde föregående säsong med. Det är precis som förra året en väldigt ung trupp men där ett års erfarenhet har gjort att utvecklingen gått framåt och vi är därmed som jag ser det, ett bättre fotbollslag i år. Vi har fått in några nya spelare från klubbar i vårt närområde. De nya spelarna är Frans Juhlin från Skruv, Felix Färdigh från Ingelstad och Robin Nilsson som var med några matcher förra hösten räknar vi också in som ett nyförvärv. Detta gör att vi tycker att vi i utgångsläget har en relativt bred och bra trupp, men den bilden kan snabbt ändras med skador och annat.

Vi tycker det är kul att vi har så många spelare med Nöbbeleanknytning i truppen. När vi nu ska möta Hovmantorp på lördag i seriepremiären kommer det att vara ett lag med sju eller kanske åtta spelare uppväxta i Nöbbele. Då har jag inte räknat in Emil Fransson som numera bor i Nöbbele, eller Jacob Joelsson som har lite Nöbbeleblod i ådrorna. Jacob som har släkt i form av mamma Laila Joelsson tidigare målvakt i Nöbbeles tjejlag gissningsvis i början på 80-talet, samt morfar Kurt Joelsson också tidigare spelat i NBK. Vi skulle kanske även kunna räkna in Ludwig Gustafsson boende i Ingelstad men som spelat hela sin (korta) seniorkarriär i Nöbbele. Ludwigs pappa Jonas har tidigare spelat i Nöbbele och har en del av sitt släktträd i Nöbbele.

Vi ska även i år ha ett U-lag vilket gick bra för oss förra året, men inte för alla våra motståndarlag. Det är framför allt under höstsäsongerna klubbarna får problem med att få ihop tillräckligt många spelare till sin U-lag. Detta resulterade tyvärr i några inställda matcher för U-laget i höstas.

Ledarstaben är i stort sett intakt i år, vilket innebär att den är stor och med massor av Nöbbelehjärta.

Vi har i skrivande stund spelat några träningsmatcher och det ser hoppfullt ut, men vi är övertygade om att det är en betydligt tuffare serie i år så skulle vi upprepa vår fina femteplats från förra året så skulle det vara en jätteprestation.

Väl mött på våra matcher under säsongen

Peter Eriksson

Kommande matcher för A-laget: Div 5 Södra Herr